Giveaways op de beurs: waarmee maak je indruk op potentiële klanten?
Geen beurs zonder giveaways. Punt. Giveaways zijn namelijk onmisbaar als je indruk wilt maken op de beursvloer. Een giveaway is niet alleen een handige tool om je merk te promoten, het lokt tevens mensen naar je stand -iedereen vindt het immers leuk om een cadeautje te krijgen- én het weggeven van een giveaway is meteen een aanknopingspunt voor een gesprek.
Onderzoek heeft uitgewezen dat investeren in giveaways veel effectiever is dan geld uitgeven aan bijvoorbeeld een advertentie. Wist je dat namelijk 85% van de mensen die een giveaway ontvangt ook daadwerkelijk zaken doet met het bedrijf achter het geschenk? En dat 88% zich de merknaam herinnert die op de giveaway stond? Bovendien creëer je met je giveaway een gunfactor. De ontvanger heeft een cadeautje van je gekregen en wil wellicht iets terugdoen (lees: iets bij je bestellen of een dienst afnemen). En niet te vergeten: je concurrenten doen ook aan giveaways.
Belangrijke boodschap
Het doel van een giveaway is het vergroten van je naamsbekendheid. Je giveaway is een middel om dat te bereiken. De fout die daarbij het meest gemaakt wordt, is dat een weggevertje wordt uitgekozen zonder duidelijke boodschap. Het uitdelen van giveaways is namelijk dé uitgelezen kans om een boodschap uit te stralen namens je bedrijf. Draagt je bedrijf de natuur een warm hart toe? Geef een duurzame, groene giveaway. Hou je wel van een beetje fun en gekkigheid? Geef een giveaway ‘met een knipoog’ of een opvallende kreet.
Waar je op moet letten bij het kiezen van een giveaway
Giveaways heb je niet alleen in alle soorten en maten, maar ook in alle prijsklassen. Je kunt het dus zo duur maken als je zelf wilt. Kies je voor een pen van een paar cent per stuk, of ga je voor een duurdere giveaway zoals een bluetooth speaker? Hoewel duurdere giveaways vaak toffe producten zijn, leveren ze niet per definitie meer op dan een goedkoper exemplaar. Het belangrijkst is namelijk dat je een giveaway kiest waar mensen daadwerkelijk iets aan hebben, zodat het niet linea recta in de prullenbak belandt. Geef iets wat ze bewaren en gebruiken en de ontvanger kijkt misschien wel dagelijks tegen je merk of logo aan. De kracht van herhaling heet dat. Als ze lang genoeg en vaak genoeg geconfronteerd worden met je merk, roept dat onbewust een gevoel van vertrouwen op en zijn ze eerder bereid iets bij je af te nemen of iets van je te kopen.
Bij de keuze voor een goede giveaway moet je jezelf de volgende vragen stellen:
- Waar staat mijn bedrijf voor en welke boodschap wil ik uitstralen richting (potentiële) klanten?
- Welke bedrukking wil ik op mijn giveaway? Alleen een logo? Een logo en merknaam? Alleen je merknaam? Al dan niet in combinatie met een kreet of slogan?
- Wat gebruikt mijn doelgroep dagelijks? Thuis of op kantoor? Waar gaan ze het bewaren en waar heeft dat het meeste effect? Ben je een bedrijf in keukenapparatuur, dan wil je dat de ontvanger je giveaway thuis, in de keuken bewaart. Ben je een uitzendbureau, dan wil je dat potentiële klanten je giveaway bewaren op de werkvloer.
Een giveaway is dus bij voorkeur een product dat dagelijks gebruikt wordt en daarin is de keuze reuze. Ga bijvoorbeeld voor een waterfles, pen, mok, notitieboek, stressbal, tas of telefoonaccessoire. Pas daarentegen op met té creatief en origineel willen zijn: een verrekijker met je logo erop wordt waarschijnlijk niet vaak gebruikt… tenzij de ontvanger toevallig een vogelspotter is in zijn vrije tijd...
Hieronder lichten wij graag wat giveaways uit die het goed doen op de beursvloer:
Stevig in de hand
Stevige tassen doen het goed op de beursvloer omdat ze ideaal zijn om de vele folders, flyers, brochures en giveaways in mee te nemen. En omdat ze zo stevig zijn, worden ze vaak ook na de beurs nog gebruikt. Bedruk ze met je merknaam en de ontvanger loopt in feite reclame met jouw merk ;-)
Geen ge-emmer
Weet je wat pas écht origineel is? Een emmer als giveaway! Op de beurs heeft het dezelfde functie als een tasje, en dienst het dus vooral om flyers en folders in mee te nemen. Na de beurs is het een superhandig huis-, tuin- en keukenhulpmiddel die ontvangers echt niet zomaar zullen weggooien!
Doe het veilig voor de webcam
Met overheden, hackers en kwaadwillenden die je webcam kunnen hacken, zorgt deze giveaway voor wat dankbare privacy. Schuif hem open en dicht wanneer dat jou uitkomt, zonder pottenkijkers. De ontvanger zal je dankbaar zijn. Fijn voor jou: de ontvanger kijkt met deze giveaway letterlijk de hele dag tegen je merk aan!
Blaas je merk op
Wat het altijd goed doet zijn de zogeheten ‘inflatables’, oftewel opblaasproducten. Ideaal voor op het strand, in het zwembad en voor op vakantie. In ieder geval wordt het meegenomen naar plekken die meestal als ‘leuk en ontspannen’ worden bestempeld. En dat is handig, want op die manier gaan ze onbewust jouw merk associëren met die leuke plek en herinneringen.
Bio balpen
Wil je als bedrijf duurzaamheid uitstralen, is het uitdelen van een giveaway een uitgelezen kans om dat te doen. Er zijn eindeloze mogelijkheden als het om duurzame giveaways gaat. Lees er meer over in onze blog over duurzame giveaways. Met deze felgekleurde bio balpennen, gemaakt van biologisch afbreekbaar materiaal, heb je meteen een interessant verhaal om te vertellen.
Felle fles
Een absolute topper op de beursvloer! Waterflessen! Ontvangers vinden het ontzettend leuk en handig om te krijgen en staan vaak in de rij voor een toffe drinkfles. Het gebruik van drinkflessen bespaart niet alleen een hoop plastic. Het is bovendien een typisch voorbeeld van iets wat bewaard wordt en niet in de prullenbak belandt. Vaak worden ze meegenomen naar de werkvloer, waar men vervolgens dagelijks tegen je merknaam aankijkt.
Lekker plat
Kies je voor een waterfles als giveaway, maar wil je nét even anders zijn dan je concurrenten? Ga voor een plat exemplaar. Opvallend op kantoor, ruimtebesparend in je tas en daarom enorm handig!
Powerrr
Wil je zeker weten dat je giveaway na de beurs niet in de prullenbak belandt? Ga voor een handige telefoonaccessoire of tech-giveaway. Want iedereen heeft wel een smartphone toch?! Ga voor een powerbank en geef de ontvanger dat extra beetje power!
Klassieker
Een giveaway hoeft niet altijd origineel te zijn om te werken. Een absolute klassieker op de beursvloer is een keycord. Ideaal om een bezoekerspasje aan te hangen of je sleutelbos. Verkrijgbaar in alle soorten, maten en kleuren. Je kunt hem zo opvallend maken als je zelf wilt.
Notitieboeken
Iets waar iedereen blij van wordt: een tof notitieboek. Ga voor een leuk, felgekleurd exemplaar of bedruk hem met een kekke kreet. Ideaal om aantekeningen in te maken op de beursvloer. Bovendien wordt hij daarna meegenomen naar kantoor of naar huis.
Dorstlesser
Simpel maar fijn: het waterflesje. Mensen vinden het op een lange beursdag altijd prettig om een dorstlesser te krijgen. Om te voorkomen dat het snel in de prullenbak belandt, moet je kiezen voor een origineel exemplaar. Want waterflessen zijn verkrijgbaar in veel meer originele soorten en maten dan je zou denken.
Kant en klaar
Wil je bezoekers meteen het complete pakketje aanbieden, ga dan voor een goodiebag! Dan weet je zeker dat er altijd iets in zit wat gebruikt en gewaardeerd wordt! Deze goodiebag bestaat uit een katoenen tas, een plastic drinkfles, een notitieboek en balpen en is aan te vullen met extra giveaways. Zo. Ben je in één keer klaar.
Twijfel je welke giveaway het beste past bij jouw bedrijf of ben je op zoek naar originele ideeën? Vraag je je af hoe je hem wilt laten bedrukken en wat de mogelijkheden zijn? Neem gerust contact met ons op en wij denken graag met je mee. Mail ons: info@limegifts.nl of bel ons op +31(0)76 50 155 73.
<< Terug naar overzicht