Relatiegeschenken: een slimme en duurzame investering
Het geven van relatiegeschenken is allesbehalve achterhaald. Integendeel, uit onderzoek blijkt dat het juist enorm wordt gewaardeerd door ontvangers! Geef je relaties en belangrijke klanten iets waar ze écht iets aan hebben: het is een blijvende herinnering.
Veel bedrijven worstelen met de vraag of ze nu wel of niet moeten investeren in relatiegeschenken. Ze geven immers al een hoop geld uit aan reclamespotjes, advertenties en banners. Toch blijkt het geven van een relatiegeschenk een stuk effectiever. Het is een tastbaar cadeautje die vaak jaren later nog steeds herinnerd wordt, en die zelfs de psychologische reactie van wederkerigheid uitlokt, maar daarover hieronder meer.
Relatiegeschenk: duurzaam en goedkoop
Het geven van relatiegeschenken is zo duur nog niet. Het ligt eraan wat je geeft, maar bijvoorbeeld pennen of muismatten heb je voor nog geen euro bedrukt en wel. En dat is in veel gevallen stukken goedkoper dan een reclamespotje of advertentie. Daar komt nog eens bij dat het geven van een relatiegeschenk daadwerkelijk iets oplevert. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 83% van de mensen het leuk vindt om een relatiegeschenk te ontvangen. En 75% van de ondervraagden konden zich zelfs 2 jaar later nog herinneren van wie ze het product hadden kregen en wat de boodschap was. Niet zo vreemd natuurlijk, want ze kijken letterlijk dagelijks tegen je merknaam of logo aan. Relatiegeschenken zijn daarom een prima marketingtool!
Indrukwekkende cijfers
Het belang van een goed relatiegeschenk blijkt des te meer uit een onderzoek van PPAI:
- 83% van de ondervraagden in hun onderzoek gaf aan het leuk te vinden om een relatiegeschenk te ontvangen;
- 88% kan zich de naam op het product herinneren;
- 53% gebruikt het geschenk wekelijks;
- 85% doet zaken met de gever van een relatiegeschenk;
- 47% bewaart het relatiegeschenk langer dan een jaar;
- 74% gebruikt het relatiegeschenk op hun werkplek.
Een blijvende herinnering
Wanneer je je relaties iets geeft waar ze iets aan hebben en wat ze dagelijks kunnen gebruiken, is het meteen een blijvende herinnering aan jouw bedrijf als gever van het geschenk. Dit komt omdat je fysiek iets weggeeft. Een mooi relatiegeschenk ligt lang op het bureau, terwijl een mailtje met een advertentie snel wordt weggeklikt en vergeten. Een typerend voorbeeld is de muismat. Veel kantoorpersoneel heeft het op hun bureau liggen, maar wie koopt er zelf nog muismatten? Juist. Meestal zijn dit dus relatiegeschenken, bedrukt met een merknaam of logo. Zelfs een simpele pen heeft al verrassend veel effect. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat deze op jaarbasis gemiddeld door 7 verschillende handen gaat! En wat dacht je van een bedrukte mok die jarenlang gebruikt wordt? En zo zorgt één simpel product voor veel contactmomenten met je klant. De kracht van herhaling heet dat.
Zet je merk op de kaart met een uniek relatiegeschenk
Een relatiegeschenk geven is een goed moment om je merknaam op de kaart te zetten of een boodschap uit te stralen. Door te kiezen voor een duurzaam relatiegeschenk zoals een product van bamboe, straal je uit dat je milieubewust bezig bent omdat het volledig afbreekbaar is. Geef iets wat volledig uit gerecyclede materialen bestaat en je laat zien dat je om de planeet geeft. Duurzame relatiegeschenken zijn ontzettend hip en producten van bijvoorbeeld bamboe zien er ook nog eens ontzettend leuk uit.
Muismat van gerecyclede autoband
Het psychologische effect van een relatiegeschenk
Een relatiegeschenk is meer dan iets wat langdurig op het bureau van de ontvanger ligt. Het lokt namelijk ook de psychologische reactie van wederkerigheid uit. Door het geven van een cadeautje aan een klant, krijgen zij onbewust het gevoel dat ze iets terug moeten doen. De kans is dus groot dat ze overstappen op jouw merk, iets bij je willen afnemen of die ene opdracht aan jouw bedrijf uitbesteden. Simpel gezegd: met het geven van een relatiegeschenk creëer je een gunfactor.
Pak uit met je relatiegeschenk en wees origineel!
Relatiegeschenken uitdelen: je concurrent doet het ook. De kunst is dus om origineler te zijn. Dat doe je niet alleen in je keuze voor het product maar ook door een origineel geefmoment te kiezen.
Een origineel cadeau
Iedereen krijgt wel eens een pen of een keycord. Waarom niet een keyfinder geven, Wireless Earphones of een kaarthouder met RFID anti skimming: reken maar dat je de ontvanger aangenaam verrast! Niet onbelangrijk: deze verschillende producten heb je in allerlei prijsklassen.
RFID kaarthouder/ portemonnee anti-skimming
Een opvallend geefmoment
Ook in je geefmoment kun je origineel zijn. Veel bedrijven geven hun relaties een geschenk rond de kerst of in het nieuwe jaar, maar waarom niet kiezen voor een zomer- of reisgeschenk! Je relaties zien het niet aankomen en wie weet wordt het wel meegenomen op vakantie! En hoe tof is het als je je merknaam op deze manier zelfs kunt promoten in een privéomgeving!
Een waardevol stukje aandacht
In de meeste gevallen gaan relatiegeschenken naar klanten en opdrachtgevers. Maar verras ook je eigen personeel op z’n tijd. Zij zijn misschien niet de eerste doelgroep waar je aan denkt als het om relatiegeschenken gaat, maar ook zij zullen een cadeautje waarderen. Voor waardevolle en lange relaties kun je ervoor kiezen iets meer uit te geven aan een geschenk of personaliseer het met een persoonlijke boodschap. Het mooiste geschenk is immers een geschenk waar moeite en aandacht in gestoken is.
Benieuwd naar originele en duurzame relatiegeschenken voor jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op via info@limegifts.nl of door te bellen met +31(0)76 50 155 73.
<< Terug naar overzicht